Painopisteet

Yleislukio +Painopisteet mielenkiinnon mukaan

Yrittäjyys / Liikunta / Musiikki / Kuvataide / Teatteri / Kansainvälisyys

Kansainvälisyys

Kyrönmaan lukiossa on tehty jo yli kymmenen vuoden ajan vuosittaisia matkoja ulkomaille. On ollut leirikouluja, joihin rahoitusta on hankittu yhdessä. Lisäksi on ollut EU:n osittain rahoittamia hankkeita esim. Comenius ja Erasmus+.

Viimeksi tammikuussa 2023 saimme Erasmus+ -vieraita Italiasta ja vastaavasti me vierailemme heidän luonaan syksyllä 2023.

Kansainvälisyys on siis jatkuvana lukiomme arjessa.

Liikunta- ja urheilulinja

Syksystä 2023 alkaen Kyrönmaan lukion liikunta- ja urheilulinjalle voivat hakeutua kaikki, jotka ovat kiinnostuneita liikkumisesta ja haluavat vaihtelua lukio-opintoihin. Liikuntataustasi voi olla millainen tahansa. Voit harrastaa tavoitteellisesti kilpaurheilua, höntsäillä divaripeleissä tai keskittyä vapaa-ajallasi valmentamiseen. Tärkeintä on motivaatio liikkua ja halu yhdistää lukio-opintoihin enemmän käytännön tekemistä.

Meillä on käytössämme monipuoliset ja uudenaikaiset liikuntatilat Isokyrö Areenalla ja teemme yhteistyötä muun muassa voimaharjoitteluvalmentaja Eero Hakalan kanssa.

Kulttuurilinja

Kyrönmaan lukiossa voit hakeutua mukaan syksyllä 2021 käynnistyvälle kulttuurilinjalle, jossa painottuvat musiikki, kuvataide sekä ilmaisutaito ja luova kirjoittaminen. Oman painopistealueesi voit valita näistä aineista, ja niitä voi myös yhdistellä. Kulttuurilinjan opinnot muodostavat 20-22 opintopisteen kokonaisuuden, ja siitä saa erillisen todistuksen lukion päätteeksi.

Kulttuurilinjalle hakeutuminen ei edellytä etukäteen harrastuneisuutta, mutta toki siellä on hyvä mahdollisuus päästä hyödyntämään musiikkiin, taiteeseen, kirjoittamiseen tai ilmaisutaitoon liittyviä taitoja. Tärkeintä linjalaisille on kuitenkin kiinnostus, innostus ja halu uuden kokemiseen ja yhdessä tekemiseen!

Kulttuurilinjan opinnot koostuvat kolmesta osa-alueesta:

1. Osallistuminen kahtena lukiovuotena kulttuurilinjan produktioon, joka on opiskelijoiden itse suunnittelema ja toteuttama poikkitaiteellinen kokonaisuus. Sen toteutustapa voi eri vuosina olla erilainen – riippuen opiskelijoiden suuntautumisesta ja ideoista. (yht. 8 opintopistettä)

2. Kyrönmaan lukiossa tarjolla olevien musiikin, kuvataiteen tai äidinkielen valinnaisten opintojaksojen suorittaminen. Voit itse valita, mitä aineita valinnoissasi painotat. Näille opintojaksoille voi osallistua myös muita lukiomme opiskelijoita. (yht. 8-10 opintopistettä)

3. Kulttuurivierailut ja valinnaiset opinnot. Kerran vuodessa toteutetaan yhteinen kulttuurilinjan vierailu esim. konserttiin, näytelmään tai taidenäyttelyyn. Lisäksi kulttuurilinjan opiskelijat käyvät itse omatoimisesti kokemassa kulttuuria ja jakavat kokemuksia toisilleen. Valinnaisiin opintoihin voit liittää omaan harrastuneisuuteesi pohjautuvia suorituksia, lukiodiplomin teon tai korkeakoulun kurkistuskurssin. (yht. 2-4 opintopistettä)